Od Bojana Smiljanić May 27, 2024 U Kreativne industrije

5 osnovnih koraka koje pisac mora proći od nastanka ideje za knjigu do prodaje knjige

Odlučili ste da napišete i izdate knjigu ali ne znate odakle da krenete. U nastavku pročitajte 5 osnovnih koraka koje pisac mora uraditi od nastanka ideje do prodaje knjige. Upoznajte se sa procesom koji jedan pisac mora proći i razmislite još jednom da li je bolje da izdate štampanu ili e-knjigu.

1. Prikupljanje informacija, istraživanje teme, buđenje inspiracije, pisanje

Kada pisac odluči da piše o nekoj temi mora prvo da je dobro istraži kroz proživljena iskustva, stečena znanja, kroz razgovore sa ljudima od kojih može da sazna nove informacije na tu temu, kroz arhive, stara dokumenta, knjige…

Dok to prikuplja, istažuje, čita, inspiracija za pisanje se već i spontano budi i na papiru ili na ekranu pojavljuju se i prve reči napisane u dahu, pomalo i nesvesno bez ispravljanja teksta koje će tek kasnije doći na red.

Kako da probudite vašu inspiraciju i napišete dobru priču pročitajte u tekstu „Kreativno pisanje prema savetima Dorotee Brend“.

2. Prekucavanje i uređivanje napisanog teksta

Rukopisi se uglavnom prosleđuju profesionalnom daktilografu da tekst prekuca brzo i poštujući daktilografska pravila. Neki pisci više vole da sami kucaju tekst istovremeno dok smišljaju priču. I to je isto ok.

Kada je tekst konačno gotov (napisan i prekucan) treba ga urediti pre štampe. Na red dolaze korektura, lektura i redaktura teksta. Ispravljanje slovnih grešaka, gramatike i izmena rečenica ukoliko ima potrebe za tim.

U zavisnosti od dogovora ovaj posao uređivanja teksta ponekad obavlja sam pisac nakon završetka pisanja. Ponekad osoba koja prekucava tekst istovremeno radi korekturu, lekturu i redakturu teksta. Pisac može da angažuje i profesionalnog lektora. Posao uređivanja teksta često obavljaju i zaposleni u izdavačkoj kući.

3. Pregled teksta, unos fotografija, literature, predgovora, posvete i sadržaja

Nakon što se obavi korektura, lektura i redaktura teksta potrebno je da se još jednom pročita i pregleda ceo tekst. Zatim se prikupljaju i unose u dokument pažljivo odabrane i uređene fotografije, korišćena literatura, predgovor o knjizi, posveta autora. Bira se dizajn za naslovnu stranicu. I na kraju se unosi sadržaj i sređuju tehnički detalji u knjizi.

Poslednji korak je prelom teksta i priprema knjige za štampu. Posao koji se uglavnom završava u štampariji ili izdavačkoj kući, ali može da ga uradi i honorarno angažovani grafički dizajner pa da se knjiga već pripremljena za štampu samo odštampa u štampariji.

4. Predaja teksta izdavačkoj kući, štampariji ili pravljenje e-knjige

Postoji nekoliko načina da se knjiga izda ili objavi na internetu. Ukoliko neka izdavačka kuća prepozna potencijal, odnosno isplativost vaše knjige, može da vam ponudi besplatnu štampu, promociju i prodaju knjige a vi dobijete dogovoreni procenat od knjige.

Ukoliko imate finansijske mogućnosti i ne želite da ostavljate procenat od prodaje izdavačkoj kući ili vam nijedna izdavačka kuća ne ponudi da bude vaš izdavač, postoji i opcija da odštampate knjigu o svom trošku, sami ili uz pomoć nekog obavite promociju i prodaju knjige a sav prihod od prodaje knjige i sva prava na knjigu zadržite za sebe.

Postoje i razni književni konkursi na čije adrese možete poslati svoje prekucane rukopise i ako pobedite na njima organizatori konkursa objaviće vašu knjigu prema dogovorenim pravilima i uslovima. Kada pripremate tekst, kraću priču ili knjigu za književni konkurs važno je da znate šta je autorska kartica i autorski tabak.

Jedna od mogućnosti je i pravljenje elektronske knjige (e-knjige) umesto štampane. Elektronska knjiga (e-knjiga) zahteva manje finansijskih ulaganja od štampane. Jednostavnija je za pravljenje. Tekst se unosi i uređuje u word programu. A kada se sve završi i uradi i naslovna stranica potrebno je knjigu prebaciti u neki od formata prilagođenih elektronskim uređajima (tabletima, e-čitaču knjiga, mobilnim telefonima). U pitanju su formati pdf, moby, e-pub.

5. Promocija i prodaja knjiga

Knjiga je konačno izašla iz štampe. E-knjiga je gotova i formatirana. Na red dolaze promocija i prodaja knjige kao završni koraci. Promocije knjiga uglavnom se obavljaju u bibliotekama ili u nekim drugim zakupljenim prostorima.

Pisac i saradnici pisca koji su radili zajedno sa njim/njom na knjizi predstavljaju knjigu, najčešće uz neku lepu muzičku pratnju, posetiocima koji su došli na promociju knjige. Nakon čega može da se kupi knjiga uz posvetu i potpis pisca.

Promocija knjige obavlja se i putem medija i društvenih mreža. Štampane knjige mogu da se  prodaju putem promocije knjige po gradovima, putem interneta, u knjižarama, prodavnicama, na kioscima, u internet knjižarama, antikvarnicama, na uličnim štandovima ili putem trgovca knjigama koji prodaju vrši po firmama ili tako što nudi knjige od vrata do vrata po kućama.

Elektronske knjige takođe mogu da se promovišu putem medija i interneta. Kada je reč o prodaji e-knjiga, tu postoji više mogućnosti. Mogu da se prodaju i u internet prodavnicama e-knjiga. Jedna od najpoznatijih prodavnica e-knjiga je sajt Amazon u vlasništvu Džefa Bezosa koji ima poseban deo namenjen prodaji knjiga. Na ovom sajtu možete kupiti i kindle, jedan od najboljih i najpraktičnijih čitača za e-knjige.

FAQ – Korisne informacije o knjigama

Kakav sadržaj mogu imati e-knjige?

Elektronske knjige nisu vezane samo za književnost. Mogu da se naprave i stručne e-knjige ili knjige koje promovišu vašu poslovnu organizaciju i koje možete slati putem e-maila vašim saradnicima i klijentima.

E-knjiga kao i štampana pored romana može da sadrži i instrukcije za učenje stranih jezika, savete za kuvanje, korake za savladavanje kompjuterskog programa, savete o lepoti i zdravlju, sadržaje vezane za lični razvoj, tekstove iz oblasti nauke ili umetnosti itd.

Od svakog kvalitetnog sadržaja sa bloga ili youtube-a može da se napravi e-knjiga koja može da se šalje na e-mailove kao vid promocije bloga, vloga ili usluga ili proizvoda koji se ovim putem nude i prodaju ali može putem interneta da se prodaje i kao e-knjiga koja služi isključivo za čitanje.

Svako ko poseduje neko korisno znanje ili informacije i zna da ga predstavi i podeli sa drugima na način na koji to nije uradio niko drugi pre njega/nje, može to da uradi putem e-knjige.

CIP I ISBN broj – Šta je i kako ga dobiti?

Pre nego što izađe iz štampe knjiga mora dobiti CIP i ISBN broj. CIP (Cataloguing in Publication) je kataloški zapis u publikaciji. Izrađuje ga Narodna biblioteka Srbije. Za izdavače iz Vojvodine CIP izrađuje Biblioteka Matice Srpske u Novom Sadu. Ovaj zapis predstavlja sažetu informaciju o bibliografskim i sadržinskim karakteristikama publikacije.

ISBN broj (International Standard Book Number – Međunarodni standardni broj knjige) predstavlja jedinstveni identifikator knjiga. Čini ga 13 cifara kojima prethodi slovna oznaka ISBN. Odnosi se takođe i na elektronske knjige.

Šta čitaoci / kupci prvo primete na knjizi prilikom kupovine?

Šta čitaoci / kupci prvo primete na knjizi prilikom kupovine?
Na šta čitaoci / kupci obraćaju pažnju prilikom kupovine knjiga?

Razlozi zbog kojih ljudi kupuju knjige?

  • Želja za znanjem
  • Želja za informacijama
  • Knjiga je prozor u svet
  • Knjiga oplemenjuje dušu
  • Knjiga obogaćuje rečnik
  • Knjiga oplemenjuje prostor u kući i čini ga lepšim
  • Štampana knjiga ima svoj miris koji ljubitelji knjige obožavaju
  • Čitaoci uživaju u dizajnu knjige skoro koliko i u čitanju
  • Elektronska knjiga može da sadrži raznovrsne dodatke. Tekstualne, audio ili video linkove koji čitanje čine zabavnijim.
  • Kupci knjige ponekad su vođeni željom da u svojoj kućnoj biblioteci imaju knjige autora kojeg poštuju i vole
  • Redovnom kupovinom knjiga ili uzimanjem knjiga iz biblioteke stvara se navika čitanja (ukoliko se te knjige i pročitaju nakon što se kupe :))
  • U dobrim knjigama mogu da se nađu i dobri odgovori i rešenja za probleme koji muče čitaoce
  • Kvalitetna knjiga napisana od strane dobrog pisca razvija maštu, kritičko mišljenje i logičko razmišljanje
  • Pojedini ljudi smatraju da knjiga popravlja raspoloženje i kad su tužni vole da pobegnu u svet knjige
  • Prema istraživanjima knjiga je često sastavni deo slobodnog vremena. Neretko možemo čuti rečenice poput: „Jedva čekam da odem na odmor i da pročitam neku dobru knjigu“.

Kako čitaoci donose odluku koju knjigu da pročitaju ili kupe?

  • Pisac kojeg vole izdao je novu knjigu i žele da je pročitaju
  • Zanima ih određena tema i prema sadržaju biraju odgovarajuću knjigu
  • Prijatelj koji ima sličan ukus i interesovanje za knjige preporučio im je da pročitaju tu knjigu
  • Naišli su na preporuku knjige u časopisu ili na internetu, napisanu od stane autora kojem veruju
  • Prilikom obilaska knjižare ili sajma knjiga, knjiga ih je privukla naslovom, sadržajem i dizajnom
  • Knjiga je reklamirana u medijima kao bestseler
  • Prema istraživanjima preporuke profesionalnih književnih kritičara i javnih ličnosti čitaoci uzimaju sa rezervom zbog sumnje da su plaćeni za promociju knjige.

Šta su antikvarne knjige?

Kada neko spomene reč knjiga prvo na šta pomislimo je njen sadržaj. Međutim, pored sadržaja postoji mnogo toga što jednu knjigu čini interesantnijom i privlačnijom od drugih knjiga. To najbolje znaju prodavci knjiga, naročito oni koji se bave prodajom retkih antikvarnih knjiga.

Antikvarne knjige su starije korišćene knjige čija je vrednost u tome što pored kvalitetnog sadržaja predstavljaju i neka davna vremena, a pritom su i retke na tržištu knjiga. Pre pojave interneta kolekcionari i prodavci knjiga obilazili su gradove, zemlje, odlazili i na druge kontinente da pronađu neku željenu retku i dragocenu knjigu ili neki vredan rukopis.

Da bi kupili određenu knjigu kolekcionari i preprodavci knjiga spremni su platiti vrtoglave cifre, za većinu ljudi nezamislive koliko god da volimo knjige. Ali plaćajući tu cenu imaju priliku da uživaju držeći u rukama stare značajne rukopise, knjige odštampane na listovima od pergamenta, knjige čije su korice obložene dijamantima i zlatom, stranice knjige koje u sebi sadrže značajne materijale za istoričare, arheologe, antropologe.

Antikvarne knjige uglavnom su stare više od 100 godina, ali ako su kvalitetne i retke, posebno ako su u pitanju prva izdanja, među antikvarnim knjigama mogu da se nađu i knjige iz 1950-e godine.

Ove stare knjige imaju toliku vrednost i iz razloga što su nastale u vremenima kada su se knjige ređe štampale nego danas i kada se više težilo kvalitetu nego velikom tiražu.

Prodavci antikvarnih knjiga cenu knjige određuju prema nekoliko kriterijuma. Jedan od tih kriterijuma je i posveta sa potpisom pisca koja može znatno da poveća cenu knjige.

Danas je starije i retke knjige mnogo lakše nabaviti zahvaljujući internetu. Dovoljno je ukucati ime pisca, naziv knjige i godinu izdanja. I onda odabrati najpovoljniju ponuda sa nekog sajta gde se prodaju knjige poput Kupinda ili Antikvarnih knjiga.

Pojava interneta smanjila je sreću i uzbuđenje kolekcionara i prodavaca prilikom potrage za knjigama, ali i dalje postoje oni koji uživaju u provođenju vremena u antikvarnicama i prelistavanju, čitanju i potrazi za vrednim knjigama.

Podelite sa svetom vaše priče, iskustva, ideje

Sad kad ste se dovoljno informisali o procesu nastanka knjige, njenoj promociji i prodaji i svemu što ide uz to, uživajte u svom kreativnom stvaralaštvu, pustite vašu maštu da se rasplamsa i podelite sa svetom vaše priče, iskustva, ideje. Ako tražite nekoga da prekuca ili uredi vaše rukopise ili štampane materijale pišite mi na e-mail bojana_kreativnopisanje@yahoo.com da se dogovorimo oko detalja posla.

Ako vam se dopao ovaj tekst pročitajte i tekst o širenju pismenosti, nastanku knjiga, razvoju štamparstva i e-knjigama i druge tekstove na blogu sajta.

Bojana Smiljanić