–
Odgovor na ovo pitanje leži u samom naslovu. Da bi tekst bio dobro pozicioniran on mora da bude jedinstven, zanimljivog sadržaja i da čitaocima nudi korisne informacije.
Jednostavnim jezikom rečeno, tekst mora da zadovolji kriterijume i čitalaca i internet pretraživača.
–
–
Zbog čega je važno da ne kopirate tuđe tekstove?
–
–
Verujem da svaku osobu koja uđe na internet da sazna neke konkretne informacije zaboli glava kad joj Google izbaci nekoliko sajtova sa skoro identičnim sadržajem koji ne nude ni nove ni bolje informacije od onih koje je već pročitao/pročitala još na prvom ponuđenom sajtu.
Samo se izgubi vreme čitajući u nameri da se dodatno informišemo o nekoj temi.
Ako čitaoca sadržaj zainteresuje i prepozna autoritet, pročitaće tekst do kraja i baciti oko i na ostali sadržaj sajta i na njegovu ponudu.
Ako informacije koje traži ne pronađe na ponuđenoj stranici sajta, logično da će te informacije nastaviti tražiti dalje, ne osvrćući se na ostali sadržaj sajta i na usluge i proizvode koji se putem njega nude.
Ni Google ne voli duplirane tekstove i možete dobiti penale zbog toga, u vidu lošijeg pozicioniranja.
Pritom, rizikujete da imate problem sa autorskim pravima od strane pisca izvornog teksta koji se oko tog svog teksta zaista potrudio istražujući, prikupljajući informacije i trudeći se da te informacije poveže i predstavi na interesantan, praktičan i odgovarajući način.
Mada, da se ne lažemo, postoje načini da se kopira tuđi tekst a izbegnu penali. Pretraživači se možda i mogu prevariti, ali onaj ko je ciljano ušao na internet da pronađe potrebne informacije, usluge ili proizvode, tražiće autoritet i znanje pa makar i do pete stranice na Google-u.
Zbog toga preporučuje se da se sadržaj piše za čitaoce/posetioce sajta/kupce a ne isključivo za pretraživače.
Ukoliko vam je stalo do vašeg kredibiliteta potrudite se da na svom sajtu delite kvalitetne tekstove koji će čitaocu pružiti one informacije zbog kojih je ušao na internet i kucao svoj upit na pretraživaču.
Uz činjenice i osnovne najbitnije informacije koje mogu pročitati i na drugim stranicama ponudite im i informacije koje ne mogu da pronađu i na stotinu drugih sajtova slične tematike.
Podelite vaša iskustva, istraživanja, ankete, istraživanja autoriteta iz vaše oblasti, iskustva ljudi vezana za temu o kojoj pišete. Budite originalni i drugačiji. Izdvojite se u masi kvalitetnim sadržajem.
–
–
Na koje sve načine možete doći do dobrih tema i kvalitetnog sadržaja?
–
–
- Istražujući ključne reči i varijacije ključnih reči, kao i duže rečenice koje uključuju ključne reči.
- Ključne reči su reči koje se nalaze u upitima koje neko kuca na tražilici. Do ključnih reči možete doći pomoću programa za analizu i definisanje ključnih reči ili pomoću Google tražilice tako što će vam sama ponuditi određene upite koji sadrže ključne reči a koje su ostali korisnici interneta pretraživali.
- Pretražujući društvene mreže i forume da vidite koje teme i pitanja ljude interesuju da su vezane za tematiku vašeg sajta a da im vi možete dati odgovor na to.
- Čitajući komentare ispod vaših drugih tekstova ili ispod tekstova vaše konkurencije. Jer i tu čitaoci pišu kakvi ih problemi i pitanja muče tražeći odgovore. Vi iz tih komentara možete izvući odlične teme i naslove za vaš tekst. Samo gledajte da te teme i naslovi budu takve da reše probleme i nedoumice većem broju ljudi.
- Istražujući konkurenciju koja se dobro pozicionirala. Ovde je važno ne kopirati tekst od konkurencije nego analizirati zbog čega se taj tekst dopao pretraživačima i čitaocima. Obratiti pažnju na koja pitanja je taj tekst ponudio odgovore i koje tehničke stvari su primenjene tokom pisanja teksta.
- Putem razgovora sa ljudima, anketa, intervjua, upitnika…
- Istražujući strane izvore informacija vezane za tematiku vašeg sajta
–
–
Šta raditi sa informacijama koje na ovaj način prikupite?
–
–
Od prikupljenih informacija izdvojite najbitnije i najtraženije. Ako smatrate da imate dobre odgovore na pitanja koje je neko postavio a niko do sada nije dao odgovor na to, vi napišite tekst na tu temu.
Ako smatrate da možete da ponudite kvalitetnije i opširnije odgovore i informacije od konkurencije na istu temu, možete da odaberete i temu o kojoj se već naveliko piše. Ali morate tu temu dodatno dobro istražiti i objasniti.
Najbolje bi bilo da vi već posedujete znanje i iskustvo za tu određenu nišu poslovanja i da to znanje jednostavno podelite sa drugima.
S druge strane, živimo u XXI veku gde su znanje i informacije široko dostupne pa do njih možemo doći pomoću interneta, knjiga, časopisa, novina, rađenjem intervjua sa stručnim licima ili osobama koje poseduju određeno iskustvo vezano za tu temu, rađenjem anketa i na mnoge druge načine.
–
–
Dobar naslov zlata vredi i pare štedi
–
–
Ako čitaocima privučete pažnju naslovima i podnaslovima uradili ste pola posla. Mudri kopirajteri zbog toga mnogo vremena i veliku pažnju posvećuju oblikovanju naslova i podnaslova.
Naslov teksta i stil pisanja sadržaja uvek prilagodite krajnjem korisniku, odnosno čitaocu i potencijalnom kupcu. Ono što je najbitnije je da se kroz naslove i podnaslove i sam tekst provuku ključne reči kako bi internet pretraživačima bilo jasno o čemu se radi u tekstu.
U naslove i podnaslove ubacite pitanja i brojeve kako biste privukli pažnju čitaoca i naslov učinili atraktivnijim. Po potrebi u naslove ili podnaslove ubacite i reči kao što su hitno i bitno.
Ključno je dobro poznavati ciljnu grupu ljudi za koje pišete i na osnovu toga oblikovati naslove i podnaslove. Oni moraju da budu jedinstveni ali i atraktivni, korisni, interesantni, za onoga kome je taj tekst namenjen.
Nije isto npr. pisati za čitaoce Politikinog Zabavnika i za čitaoce tabloida. Ono što je jednima privlačno, atraktivno, interesantno, drugima je odbojno ili dosadno i obrnuto.
Dok smišljate atraktivan naslov i podnaslov važno je imati na umu i da sadržaj ispod tog naslova ili podnaslova mora biti usklađen. Nije cilj samo smisliti atraktivan naslov na koji će neko kliknuti.
Ukoliko u sadržaju ne ponudite dodatno objašnjenje povezano sa naslovom posetilac sajta će brzo napustiti vašu stranicu, sledeći put će dvaput razmisliti da li da klikne na naslov a ako to brzo napuštanje stranica vašeg sajta postane učestalo pašće i vaša pozicija na Google. Zbog toga što Google voli svojim korisnicima da ponudi najbolje i najrelevantnije informacije za njihov upit.
Naslov ne treba biti ni predugačak ni prekratak. Prema istraživanjima idealna dužina naslova je naslov od 8 reči.
Ono što je još važno napomenuti je da dok birate teme i naslove gledajte da to budu duži konkretni pojmovi za koje postoji manja konkurencija. Kod opštih pojmova teže se izboriti sa konkurencijom i dobro se pozicionirati.
Pritom, veće se šanse da će vaši kupci na tražilici da kucaju duže pojmove u kojima će da objasne šta tačno žele i traže. Za opštim pojmovima iako vlada veća potražnja na tražilici, često se kucaju više informativno nego radi kupovine.
–
–
Šta od tehničkih stvari možete i morate primeniti tokom stvaranja sadržaja za sajt? – Top 11 saveta
–
–
- Sadržaj mora da bude delotvoran. Odnosno, da nudi korisne informacije, da bude ubedljiv, podstiče na neku akciju ili kupovinu.
- Naslovi, podnaslovi, kao i sadržaj teksta treba da budu atraktivni, zanimljivi, kreativni, privlačni čitaocu iz ciljne grupe.
- Tekstovi na internetu se brzo skeniraju u potrazi za korisnim informacijama.
- Zbog toga će posetilac sajta baciti pogled na naslov, podnaslove, prve rečenice u tekstu i podnaslovima, istaknute reči i rečenice i na osnovu toga će odlučiti da li će da pročita ceo tekst.
- Za pisanje naslova i podnaslova koristite H1, H2, H3 stilove
- Dobro je istaći određene reči i rečenice pomoću boldovanja, iskošenih reči, stavljanja zagrada.
- U tekstu koristite brojeve i znakove nabrajanja
- Upotpunite vaš tekst unutrašnjim i spoljašnjim linkovima
- Ubacite fotografije, video snimke, infografiku, studije slučaja, rezultate anketa, FAQ deo sa pitanjima i odgovorima u vezi sa temom teksta, intervjue, citate, tabele…
- Video je poželjan u tekstu. Pomoću videa čitaocima mogu da se pruže dodatne informacije koje nisu spomenute u tekstu. Kao i fotografije, i video treba optimizovati za pretraživače provlačeći kroz tagove i opise ključne reči.
- Preporučuje se i da se ispod videa ubaci transkripcija videa kako bi čitaoci mogli pre puštanja videa da se informišu o sadržaju. Na ovaj način povećava se i broj reči u tekstu na vašem sajtu.
- Video je najbolje ubaciti putem embedovanja, odnosno postavljanja linka sa youtube-a na sajt. Prema evropskim zakonima sadržaj na youtube-u je slobodan za korišćenje na sajtovima ukoliko se ubacuje na ovaj način na sajt. Odnosno, embedovanjem se ne krše autorska prava.
- Ako preuzmete tuđi video sa youtube-a i bez linka ga postavite na vaš sajt, na taj način kršite autorsko pravo vlasnika videa.
- Dobro je ubaciti i sopstveni video u kojem se predstavlja firma, zaposleni, usluge
- Koristite brojeve u naslovima i podnaslovima radi atraktivnosti naslova
- Optimizujte sajt za semantičku pretragu. Pomozite Google-u da bolje razume sadržaj vašeg sajta.
- Ključne reči upotrebljavajte tako da se prirodno uklope u sadržaj teksta i ne forsirajte ih previše. Neka ih bude taman toliko koliko je pretraživačima potrebno da shvate o čemu se radi u vašem tekstu i za koje ključne reči da pozicionira vaš tekst na tražilici.
- Započnite svoj uvod sa ishodom koji vaš čitalac želi i navedite prednosti koje će čitalac dobiti nakon čitanja vašeg teksta. Odmah na početku navedite i šta sadržaj vašeg teksta nudi interesantno i korisno za čitaoce.
–
–
Nije znanje znanje znati već je znanje znanje umeti podeliti sa drugima
–
–
Ono što tekst koji se nalazi na web sajtu firme čini kvalitetnim je stručnost autora teksta i korisne informacije koje se mogu pronaći u tekstu.
Tekstovi pisani za sajt treba da budu više informativnog karaktera nego literarni. Kreativnost je neophodna ali tek toliko da koristan i upotrebljiv sadržaj učini interesantnijim.
Emocije su ključni sastojak dobrog sadržaja.
Autori sadržaja na blogovima i sajtovima veliku pažnju posvećuju ubacivanju ključnih reči u tekst gde god vide priliku, u želji da na taj način prevare pretraživače i bolje pozicioniraju svoj tekst.
Međutim, preporučuje se drugačiji pristup ključnim rečima. Ukoliko se tekst napiše tako da bude stručan i pruži čitaocu sve neophodne i korisne informacije ključne reči će se prirodnim putem rasporediti po tekstu i u podnaslovima.
Google pozicionira tekst na osnovu sadržaja, ključnih reči i tehničkih detalja. Ali da li će taj tekst ostati dobro pozicioniran odlučuju i posetioci sajtova.
Pretraživači prate koliko su se korisnici zadržali na sajtu, odnosno da li su zadovoljni predloženim linkom i odgovorom na njihov upit na tražilici.
Ukoliko se korisnici zadrže na vašem sajtu znači da su na njemu pronašli odgovore i informacije koje nisu pronašli na drugim sajtovima.
Ukoliko brzo izađu to znači da im niste dali informacije koje traže ili ste im ponudili informacije koje već znaju. U zavisnosti od toga Google će vaš sajt rangirati bolje ili lošije.
Jedan od glavnih razloga da se fokusirate na kvalitetan i unikatan sadržaj je i taj što vaš krajnji cilj nije samo da se vaš sajt dobro pozicionira i da što više ljudi pročita vaš tekst. Vaš cilj je da steknete poverenje vaših čitalaca u vašu stručnost koja je preporuka za kupovinu vaših proizvoda ili usluga.
Ono što je još bitno spomenuti je da se preporučuje pisanje dužih tekstova jer se na taj način čitaocima nudi više korisnih informacija na određenu temu.
Iz tog razloga Google više voli tekstove koji su duži i obuhvataju sve potrebne informacije na jednom mestu. Ali kvalitet (kvalitetan sadržaj) je i u ovom slučaju ipak za nijansu bitniji od kvantiteta (količine sadržaja i dužine teksta).
–
–
Bonus – Jedinstveni saveti za kreiranje odličnog sadržaja (video)
–
–
O čemu se govori u videu:
- Koristite teme sa Reddita
- Koristite kratke rečenice
- Smislite super specifične naslove
- Napišite jake lidove (Lid je kratak i jasan uvod u novinarskom tekstu. Temelj i glavni, najbitniji deo teksta.)
- Ne koristite velike složene reči
- Primenite AIDA formulu (Attention – pažnja, Interest – interesovanje, Desire – želja, Action – akcija)
- Navedite prednosti u odnosu na karakteristike
- Razgovarajte sa kupcima
- Reči kao što su hitno i oskudica (još malo i nestaje) znaju podstaći na akciju ali ne upale uvek
- Podelite iskustva i mišljenja vaših klijenata o vašim proizvodima i uslugama
- Koristite brojeve na kreativan način poput 3,14 umesto samo 3
–
–
–
–
Bojana Smiljanić